Na pomoc szóstoklasistom

Razem damy radę !!!

Szóstoklasista

Język polski

Język polski to trudny przedmiot i jeden z podstawowych. Język polski opiera się głównie na gramatyce.

Gramatyka - jest to nauka o języku zajmująca się jego budową i funkcjonowaniem. Można podzielić ją na następujące działy:

* fonetyka
* składnia
* flaksja
* i więcej które dodam jeszcze

Na początek, aby zacząć pracę należy przypomnieć sobie najważniejsze podstawy. Najpierw :

Części mowy:
-odmienne

Rzeczownik - kto? co?
Czasownik - co robi? co się z nim dzieje? w jakim stanie się znajduje?
Przymiotnik - jaki? jaka? jakie?
Liczebnik - ile? który z kolei?
Zaimek - czyj? czyja? czyje? (np. mój, twój, jej, nasz, wasz itd.)

- nieodmienne

Przysłówek - jak? gdzie? kiedy?
Wykrzyknienie - !
Partykuła - tak, nie
Spójnik - i, albo, lub, czy, oraz (spaja zdanie)
Przyimek - przyimki wskakują do skrzynki (np. do, przy, w, nad, pod skrzynką itp.)

Części zdania :
- główne

Orzeczenie - co robi? co się z nim dzieje? w jakim stanie się znajduje?
Podmiot - kto? co?

- poboczne

Dopełnienie - pytania przypadków oprócz mianownika i wołacza
Przydawka - jaki? jaka? jakie?; czyj? czyja? czyje?; który? która? które?
Okolicznik - (ma 7 rodzajów tak samo jak każdy tydzień roku)

miejsca -gdzie?
czasu - kiedy?
sposobu - jak? w jaki sposób?
celu - w jakim celu?
przyczyny - dlaczego? z jakiej przyczyny?
warunku - pod jakim warunkiem?
przyzwolenia - mimo co ? mimo czego?

Następnie :

Przypadki (mam dla was sposób na zapamiętanie kolejności i odpowiednie rozpoznawanie przypadków)

Mianownik - kto? co? (idzie)
Dopełniacz - kogo? czego? (nie ma)
Celownik - komu? czemu? (się przyglądam)
Biernik - kogo? co? (widzę)
Narzędnik - z kim? z czym? (idę)
Miejscownik - o kim? o czym? (marzę)
Wołacz - O! (o mój kochany)

Mam Dla Ciebie Bardzo Niezwykłą Miłą Wiadomość.

(pierwsza litera każdego wyrazu w zdaniu odpowiada pierwszej literze nazwy przypadka)


Mam nadzieję, że przydadzą się także:
Środki artystyczne:

Porównanie - (np. dumny jak paw; czerwony jak cegła)
Personifikacja - (uosobienie) nadanie rzeczą lub zwierzętom cech ludzkich
Onomatopeja - wyrazy dźwiękonaśladowcze (np. ku-ku; puk-puk; szelest liści)
Epitet - rzeczownik z określeniem (np. zielony kwiatek; mądra sowa)
Metafora - przenośnia; coś nie dosłownie (np. jesteś zamknięty w skarbcu mojego serca)
Kontrast - dwie rzeczy przeciwne (np. zły i dobry)
Anafora - każda linijka wiersza zaczyna się tak samo (np. kocham cię; kocham nas ; kocham was)

Teraz zajmiemy się umiejętnością poprawnego wypowiadania się w pracy pisemnej.

Opis

Opisywać można człowieka, osobę jak zarówno rzecz, przedmiot. W opisie najważniejsze jest zapamiętanie jego budowy, a mianowicie:

1. Przedstaw co opisujesz i z skąd to znasz lub co cię z tym łączy.
2. Opisz dokładnie daną rzecz
3. Nie zapomnij o OCENIE danego przedmiotu. Pomocne wyrażenia: Myślę, że ; Sądzę, że ; Uważam, że .

W opisie ważne są przede wszystkim EPITETY !!! Pozwalają czytającemu twoją prace lepiej sobie coś wyobrazić.

Charakterystyka

Jest bardzo podobna do opisu lecz opisuje się w niej tylko ludzi.
Budowa:

1. Kto to jest ?
2. Skąd go znasz ?
3. Jak wygląda ?
4. Jaki jest ? (charakter)
5. Co o nim sądzisz ? (twoja ocena)

List

List to bardzo prosta forma wypowiedzi pisemnej. Wystarczy tylko pisać go w odpowiedniej kolejności. Mianowicie na samej górze w prawym górnym rogu musi zawisnąć miejsce i data. Trochę niżej na środku nagłówek np. "Droga Aniu!". Później zaczynając od akapitu zaczyna się główna treść listu, która składa się z wstępu, rozwinięcia i zakończenia. Na samym końcu w prawym rogu musi zawisnąć twój podpis.

Zaproszenie

W zaproszeniu muszą być zawarte informacje takie jak: okazja, miejsce, data, czas, kto kogo zaprasza. Aby uatrakcyjnić zaproszenie należy używać zwrotów grzecznościowych i wprowadzić elementy zachęty. Bardzo ważna jest także ilość przymiotników, by zaproszony mógł bardziej przybliżyć sobie wygląd danej okazji.